Navigation

 
Please note:
You are in the euro|topics archive. For current articles from the European press review, please go to www.eurotopics.net.

Home / Europe's media landscapes / Background

Malta: the media as a political mouthpiece


Europe's smallest member state, located south of Sicily with a population of 421,000, is one of the world's most densely populated countries. Relative to its population Malta has an extraordinarily diverse media landscape. There are fourteen daily and weekly newspapers, seven national television channels, more than a dozen radio stations and several online portals.

Port of Valletta.
(© picture-alliance/dpa)


Between 1814 and 1964, Malta was under British rule and English is still an official language alongside Maltese. Malta's colonial legacy is also reflected in its media: half of the print media, two daily and five weekly newspapers are published in English. The daily with the largest print run is the English-language Times of Malta, founded in 1935. With around 20,000 readers it is considered a reference newspaper and like its British model The Times charges for some of its online content. The circulations of Malta's print media are without exception in decline, while online media services are rapidly growing. Almost 70 percent of Maltese regularly use the Internet.

Whereas the English-language publications are commercially oriented, the country's two largest political parties subsidise their own Maltese-language newspapers. Here media presence rather than economic viability is the name of the game. The institutional influence extends to many media: the ruling Labour Party owns not only a weekly but also a television station, a radio station and a news portal. The opposition Nationalist Party publishes a daily. The Church owns its own radio station and an online news portal and even the trade-union GWU owns a daily and a weekly newspaper and a news portal, demonstrating the extent to which interest groups use Malta's media market as a mouthpiece.

Thanks to its geographical proximity to Italy, the Maltese have been able to receive Italian television since 1957, five years before the first Maltese TV channel began broadcasting. These stations are still very popular, and 19 percent of Maltese watch Italian television regularly. The market is dominated, however, by the public television broadcaster TVM with an audience quota of one third.

Press Freedom Index

Reporters without Borders: 48th place (2015)
Freedom House: 36th place (2014)

This country's media at euro|topics

 

© Bundeszentrale für politische Bildung

Other content