Please note:
You are in the euro|topics archive. For current articles from the European press review, please go to

Home / Media Index / Articles


Sözcü is an independent Kemalist daily with a very critical stance vis-a-vis the government. After its launch in 2007 its circulation rose rapidly and today it is Turkey's fourth most popular newspaper. Its columnists include renowned journalists and well-known public figures. It has also been available in Germany since March 2014.

Medium: daily
Political orientation: Kemalist
Circulation: 341,000 (2014)
Frequency of publication: Daily
Online payment model: All content free of charge

Location: Istanbul, Turkey
Publisher: Estetik Yayıncılık / Burak Akbay
Area of distribution: Nationwide
Established: 2007

Aytaç Mah. Atlas İş Merkezi A Blok Kat : 5 Halkalı, 34303 Istanbul
Phone: 0090 212 698 3535
Twitter: @gazetesozcu

RSS Subscribe to receive the texts of "Sözcü" as RSS feeds

3 articles from this medium have been cited in the European press review by euro|topics.

1.  Sözcü - Turkey | Wednesday, June 10, 2015

HDP must not concentrate only on Kurds

The leader of the left-wing pro-Kurdish HDP, Selahattin Demirtaş, has promised not to put his voters to shame after the party's success in Turkey's parliamentary election. By this he means those who voted for the HDP to put a stop to President Recep Tayyip Erdoğan's ambitions, the Kemalist daily Sözcü writes and appeals to the HDP to keep its promise: "Don't believe that the votes you got in this elections all come from people who are driven by Kurdish nationalism, want autonomy, accept [PKK leader] Öcalan as their leader and are campaigning for his release. … The reality is quite the opposite. … At least half of your votes weren't for you but against the [ruling] AK party. … Make the most of this unique gift. Don't be thrown off guard by PKK supporters, and don't get involved in the Öcalan and Kurdishness discussions. Don't offend those who voted for you but don't agree with your politics."

2.  Sözcü - Turkey | Monday, February 23, 2015

Needless evacuation of Turkish exclave in Syria

The Turkish military completely evacuated the tomb of Suleyman Shah, located on a Turkish exclave on the Eurphrates river, on Saturday night. According to Ankara the move was aimed at protecting the tomb and the 38 Turkish soldiers guarding it from attacks by the Islamic State. The Kemalist daily Sözcü calls the operation a needless defeat: "The Islamic State hadn't fired a single bullet, or even a stone. There had been no confrontation whatsoever. ... This is the first time the Republic of Turkey has lost territory since its founding on 29 October 1923. ... Turkey's only exclave has been emptied and given up to the IS militants. By describing the so-called 'Shah operation' as a 'successful military mission' President Erdoğan is effectively branding the Turkish people as idiots, fools, and liars."

3.  Sözcü - Turkey | Tuesday, December 16, 2014

Gülen arrests cover up AKP corruption

The mass arrest of journalists and government critics is an attempt to divert attention from the corrupt past of the AKP government, the government-critical daily Sözcü comments ironically: "Just look at the timing of this latest anti-media operation, which is turning into a disgrace. It speaks volumes! Because of the bbribery and corruption scandal of 17 December 2013, this week was declared 'corruption week' [by government critics]. ... The sultan and his grand vizier would have had to address difficult topics and stress 'We are against bribery and corruption. Those who engage in such activities will be held to account!'. But then on Sunday - naturally without the Turkish government's knowledge - a load of journalists, media representatives and series producers were arrested on allegations of terrorism. What a trying situation for [President] Erdoğan  and the ruling AKP party! ... The corruption scandal would have otherwise dominated the agenda this week. With the raids they have tried to make the people forget it."

Other content